tisdag 11 januari 2011

Pers begravning - en himmelsk fest!

Pers begravning igår! En uppståndelses fest, himlen var öppen! Visst saknar vi Per, han lämnar ett stort tomrum efter sig, som ingen kan fylla, gråten finns med. Men vilket hopp och vilken tröst i Kyrkans liturgi, vilken glädje i vår tro på den uppståndne Kristus! Underbart att se så många vänner runt Per. Hans närvaro i vårt mitt var påtaglig.

Han hade själv förberett detta firande. Vi sjöng hans psalmer!
”Hela vägen går han med mig. Vilken kärlek hög och rik! ” (Ps 252)
Sen ”Det spirar i Guds örtagård en blomma skär och blid”… den psalm som sjöngs för Pers och Elsas bröllop 1959 (ps 527)
Mässan avslutades med: ”Ge Jesus ära, frälsta mänsklighet!
Han är den som segrat i all evighet!” (Ps 17)

När prästen gick runt kistan och välsignade kroppen som varit den helige Andes Tempel sjöng Hanna Ave Maria och alla blev som insvepta i Marias mantel, i hennes ömhet .

Kistan bars ut, vi sjöng:
”Dina händer är fulla av blommor,
Vem var det du tänkte att ge dem till?
Mina blommor var tänkta för Kristi grav,
Men han fanns ej där och hans grav är tom.
Halleluja…”(Ps 154)

Vi följde Per ända in i kyrkogården och till graven:
”Din trofasta kärlek aldrig mig lämnar.
Din barmhärtighet den kan aldrig ta slut.
Den är ny varje morgon, ny varje morgon.
Stor är in trofasthet, och Gud. Stor är in trofasthet.”

”Herre, ge mig din kärlek i mitt hjärta!” Det var din bön, Per! Det är vår bön nu!

4 kommentarer:

Tro Håb og Kærlighed sa...

Amen. Det gamle er forbi - se noget nyt er blevet til!

Anonym sa...

Tack för detta som fick mig att gråta. Vilka underbara psalmer han valt./karin

Brita sa...

Tack! Både till dig och Per! Han var påtagligt närvarande under begravningsmässan med sina val!

Sverre Aalvik sa...

Per var og gav så mykje.
Ser det tydelegare no.
Kjenner på sorg, men og takk.

Og takk for dine gode ord, Veronica.