söndag 4 april 2010

Kristus är uppstånden

Kristus är uppstånden
Detta är inte en bild eller en myt, utan en händelse som verkligen har hänt i människans historia. Den största händelsen i hela världens historia. Uppståndelsen kan dateras, det har hänt vid en viss tidpunkt och samtidigt har den en dimension som överskuggar hela historien. Kristus har uppstått stenen är bortrullad, en väg har öppnats mitt i meningslösheten och i döden där vi var fångna. Vårt liv har nu en inriktning och ett mål. Jesus är porten och vägen som leder oss till Fadern. Vår tid är inte längre ett ekorrjhul, den rinner inte bara ut i sanden, i obetydligheten. Vår vardag får en ny dimension, den blir den plats där tiden och evigheten möts.
Kristus är uppstånden. Varför kommer inte alla till tro?
Detta var en fråga även för lärjungarna:
Judas – inte Judas Iskariot – frågade: "Herre, hur kommer
det sig att du skall visa dig för oss men inte för världen?"
Jesus svarar:
”Om någon älskar mig bevarar han mitt ord, och min fader skall älska honom,
och vi skall komma till honom och stanna hos honom” (Joh 14:22-23).
Uppståndelsen är inte en lära. Jesus sänder inte sina lärjungar för att lära ut uppståndelsen, utan för att vittna om det. Den vars liv har blivit förvandlat för att han har mött den Uppståndne och börjat följa honom blir ett vittne.

Kristus är uppstånden och glädjen har kommit till världen.
Vem vill ta emot den?
Den som inte klamrar sig fast vid det han äger, eller fattar
Den som accepterar att följa en annan och släppa kontroll över sitt liv
Den som har ett fattigt och öppet hjärta.

"Jag vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse
och dela hans lidanden, genom att bli lik honom i en död som hans –
kanske jag då kan nå fram till uppståndelsen från de döda" (Fil 3:10-11).

1 kommentar:

Irena sa...

Hej syster Veronica!
Jag instämmer i och tror på det du skriver, men något som jag alltid undrar över är, varför det inte får större konsekvenser för den innevarande tiden, d.v.s för nuet, och för dagens värld?? Det är ju revolutionerande nyheter och ett fantastiskt budskap? Men egentligen förpliktigar det både moraliskt och politiskt, ändå ser det ut att göra svagare intryck än någonsin i dagligt liv! Man kan undra varför??