Naturen är i all sin glans
och prakt. De ljusa nätterna, den underbara naturen, den långa våren som får
oss att stanna upp att vänta, att förundras över allt det sköna. Allt detta är glädje,
naturen återspeglar Skaparens härlighet. Överallt upptäcker vi spår av hans
närvaro, han har strött ut en avglans av sin skönhet över vår värld. I våra
hjärtan föds lovsången. Men det finns också ett vemod i denna fest. Från och
med nu kommer dagarna att bli kortare och mörkret längre det blir höst och sen
vinter…
Naturen har sin egen rytm. En kosmisk rytm där årstiderna avlöser
varandra i ett oföränderligt kretslopp, enda sedan skapelsens morgon har det
varit så.
Jorden är evigt densamma.Solen går upp och solen går ner
så skyndar den tillbaka
till platsen för sin uppgång.
Vinden blåser åt söder,
så slår den om mot norr,
ständigt slår vinden om,
slår om och vänder igen.
Alla floder flyter mot havet,
men havet blir aldrig fullt.
Dit floderna har vandrat
vandrar de alltid på nytt.(Pred. 1:4-7)
säger Predikaren. Hans slutsats är pessimistisk: Tomhet, idel tomhet. Allt är tomhet. Det finns ingenting nytt under solen!
Sakarias och hans hustru Elisabeth var ”rättfärdiga
inför Gud och levde oförvitligt efter alla Herrens bud och föreskrifter”. De gjorde allt vad Gud befallde men Gud var långt borta, han såg
dem inte, han tycktes inte höra. De hade inte fått några barn.”Elisabet var ofruktsam, och
båda var till åren” skriver Lukas. Sakarias hade resignerat, underkastat sig
sitt öde. Han fortsatte att vara en trogen tjänare men hoppet hade slocknat i hans
hjärta och han hade för länge sen glömt hur glädjen smakade. Gud var gud och
han var bara en människa.
Idag utför Sakarias sin tjänst. Han går in med bävan i det allraheligaste. Han ska tända rökelseoffret, ett hedersuppdrag som en vanlig präst får utföra bara en gång i livet. Han har blivit utvald för detta. Lotten har fallit på honom. Han träder in i det allraheligaste och någonting oerhört sker. Någon är där, någon möter honom. Herrens ängel står till höger om rökelsealtaret.
”Sakarias, din bön har blivit hörd. Sakarias, du trodde att Gud inte hörde, att du var bortglömd, men Gud har hört din bön. Inte endast den bön som du nu bär fram för ditt folk, utan din bön, den bön som du har slutat att be. Gud har sett ditt hjärtas längtan. Gud ska ge dig en son. Ditt liv ska bära frukt. Glädjen är också för dig”.
Hur kan Sakarias kunna tro på detta ofattbara löfte? ”Hur skall jag få visshet om detta? Jag är ju gammal, och min hustru är till åren.”
Mänskligt sett är det omöjligt! Hur skulle Gud kunna ändra på detta? Hur kan liv och glädje rymmas i hans gamla hjärta? Han kan inte lita på det ord som är sagt till honom, han måste få bevis.
”Jag är Gabriel som står vid Guds tron, och jag är utsänd för att tala till dig och ge dig detta glädjebud och du skall bli stum och inte kunna tala förrän den dag då detta sker".
Sakarias var instängd i sin lilla värld i en verklighet som hade krympt men nu står Gabriel framför honom, han som står inför Guds tron. Sakarias oförmåga att tro kan inte hindra Guds vilja att ske, den kan inte hindra livet, glädjen. Men Sakarias blir stum. Han måste lära sig att lyssna att lita, att släppa kontroll, att låta det ske. Hans mänskliga ord var tomma, de kommer att fyllas med liv och kraft och efter Johannes födelse kan lovsången fylla hans hjärta och flöda över hans läppar: ”Välsignad är Herren, Israels Gud,
som besöker sitt folk och ger det frihet.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar