söndag 8 januari 2012

Vi har sett hans stjärna


”Det fanns ingen stjärna! Jag hörde det igår på radion. Forskarna har kommit fram till det! ” Viskade min granne häromdagen i mitt öra, precis när barnen i vår församling skulle börja med sitt julspel och någon höll på att hänga en stor stjärna ovanför krubban! 

Nej, det fanns ingen stjärna! Det var på tiden att Sveriges radio upplyste sina åhörare om detta! Om det inte fanns någon stjärna, så är det hela bara en saga … och de som tror på det är lite naiva!

Jag tycker att forskarna ger sig mycket möda, men min tro håller och faller inte med en stjärna.  Den som läser Bibeln förstår ju att denna stjärna kanske inte lyste i himlen utan var den som Bileam talar om i 4:e Moseboken: ”En stjärna stiger fram ur Jakob, en spira höjs i Israel” (24:17) . Hos profeten Jesaja kan man också läsa om kameler som kommer i mängd, lastade med folkens rikedomar (Jes 60), vilket har inspirerat Matteus i hans beskrivning av stjärntydare som kommer med sina gåvor till krubban.

Min tro håller och faller inte med en stjärna, den är förankrad i Jesu Kristi uppståndelse. ”Honom som ni har dömt och dödat, har Gud uppväckt från de döda” säger Petrus på pingstdagen. Jag vet ingenting om stjärnan, men jag vet att Jesus har uppstått, han har inte återvänt till ett jordiskt liv utan han gått in i Faderns härlighet. Lärjungarna kunde bara konstatera att graven var tom. Den uppståndne kom dem till mötes, när de trodde att de skulle möta en död! Den uppståndne är samma människa som det lilla barnet som föddes i Betlehem. Han har delat vårt liv, han möter oss idag i vårt liv, han kommer oss till mötes, han öppnar framtiden för oss. ”Vi har sett hans stjärna”, och det har blivit vårt ljus.


Inga kommentarer: